kapitel 5 resan till spanien

Kapitel 5 – min resa till Spanien 2005

År 2005 fick jag och min familj för oss att åka till Spanien på sommaren. Farmor och farfar hade nämligen köpt ett hus där för några år sedan. Så vi tänkte att vi kunde åka ner och ta lite semester och kolla på det nya huset.

Klockan ringde tidigt på morgonen och vi steg upp för att äta frukost, och packa de sista grejerna inför vår första resa till Spanien. Farfar kom och hämtade oss en stund därefter för att skjutsa oss till Landvetter flygplats. När vi hade åkt i ungefär 10 minuter kom vi på oss själva ” kameran! Packade vi ner den? ”Vi fick vända och åka tillbaka och kolla efter kameran, men när vi kom hem så gick pappa ur bilen och kollade igenom alla väskorna, det visade sig att den låg i en av dom.. Alla började sucka och vi klev i bilen igen. För andra gången var vi på väg till Landvetter flygplats.

När vi kom fram gick jag och tog en sån där väskvagn, men eftersom vi var fem personer så var vi tvungna att ta två stycken. Vi lastade på alla väskor och kramade farfar hejdå. Vi gick in på flygplatsen och ställde oss i kön till incheckningen. Det gick ganska fort för det var ju tidig morgon så det var inte så mycket folk.

När vi hade checkat in och gjort allt det där som jag tyckte var så tråkigt var det dags att vänta på flygplanet och påstigningen, jag kunde knappt sitta still så jag hoppade runt bland mina storasystrar Sofie och Therese.. Dom tyckte nog jag var ganska jobbig. Men jag var ju trots allt bara nio år, så jag tyckte jag hade all rätt att hoppa runt så.

Vi gick runt och kollade i olika affärer och kollade på roligt folk. Det är något hela min släkt gör, går runt och kollar på folk istället för att kolla på kläder..

Efter ett tag var det dags att gå på planet och då började jag bli lite nervös faktiskt, men allt var väldigt spännande, jag hade ju inte rest på ganska länge. När vi hade kommit till våra platser satte vi jag mig ner och försökte slappna av, men det gick verkligen inte, jag ville ju bara komma ner till Spanien och få bada hela dagarna långa! Men jag fick lugna ner mig och vänta i de tre närmsta timmarna.

Efter de tre långa timmarna var vi äntligen nere i det varma och sköna Spanien. Det landet jag hade sett fram emot hela våren och bara väntat och väntat.

Pappas kusin Lena och hennes man Peter mötte upp oss på flygplatsen i Alicante dit vi hade flugit. Vi gick och hämtade våra väskor och sedan gick vi till bilen, direkt när vi hade satt oss i bilarna somnade jag. Jag var så trött att jag knappt kunde hålla ögonen uppe.

Mamma väckte mig när vi var framme vid huset. Jag klev upp och kollade upp på ett jättefint vitt radhus med massa rosa blommor utanför. Det var så fint! Vi gick in med alla väskorna och började kolla oss omkring i huset. ”Här kommer jag trivas” tänkte jag.

Jag packade upp mina saker så snabbt jag kunde och bytte om till shorts och linne, sen gick ner till de andra. Först skulle vi åka och handla lite mat för vi var ju jättehungriga efter resan. Vi tog den fina silvriga bilen som stod på uppfarten till huset. Den var väldigt varm när vi klev i den, dessutom skulle alla i familjen med, så det var trångt och svettigt. Men vi var ju i Spanien, så vad gjorde det?

Vi åkte upp till affären ”La Nucia” och handlade våran mat. Där inne var det i alla fall svalt och skönt. Det tog ganska lång tid att handla, för vi visste ju inte var allting fanns, men efter ett tag var vi äntligen färdiga och kunde åka hem och äta våran efterlängtade mat.

Efter maten var det dags för ett efterlängtat dopp i poolen, jag kastade av mig mina kläder och hoppade i. Det har nog aldrig varit så skönt att få bada tror jag. Först då kunde jag slappna av efter hela resan..

Vi gjorde många roliga saker när vi var där, men det klaraste minnet är när vi var på nöjesfältet ”Terra Mitica” Fast jag var ju bara nio år när vi var där så jag vågade ju inte åka så mycket, men det jag åkte var kul!

Vi vaknade upp tidigt den dagen för att bege oss till det stora nöjesfältet, vi åt frukost, tog på oss kläder, och sköna skor. Vi packade en väska med vatten, frukt och lite smått och gott. Sen satte vi oss i bilen för att åka. Efter ungefär tjugo minuters bilfärd var vi äntligen framme, som jag hade längtat! Jag var nästan så som jag var på flygplatsen när vi skulle åka.. fast nu tyckte ju mina systrar också det var roligt. Vi fixade åkpass och allt sånt där som man behöver för att kunna vara där en hel dag. Men mamma hade hittat en annan grej där man kunde åka hem vid lunch och komma tillbaka när man villa utan att betala mer inträde. Så vi gick där inne och hade skoj, och sen när det var dags för lunch åkte vi hem och åt lunch och sov siesta. Sen åkte vi dit lite senare på eftermiddagen och då följde även pappas kusin Lena, hennes man Peter och deras barn Johan och Louise och även Johans flickvän med. Som också heter Lena. Vi var där ändå tills det stängde, och det var den bästa dagen i Spanien kan jag lova!

Vi åkte även på marknader som låg en bit ifrån där vi bodde. Där har jag faktiskt också ett minne. Vi hade delat upp oss lite så alla kunde få kolla på vad de ville, så jag gick med mamma. Vi gick runt bland stånden lite och då fick jag syn på en liten handväska, jag älskade väskor när jag var liten. Så jag sa till mamma att jag ville ha den. Från början kostade den tolv euro, men vi lyckades pruta ner den, så den kostade sex euro, det tog ganska lång tid att få ner den till sex, för säljaren var ganska envis. Han var mörkhyad också.. men när vi väl hade fått ner den så mycket frågade mamma mig om jag verkligen ville ha den, då sa jag : njaa, jag vet inte.. jag tror inte det. Så vi sa ”Thank you” och gick därifrån. Han ropade efter oss, men vi bara fortsatte att gå. När vi gick tillbaka förbi det ståndet glodde han bara. Jag tror inte han tyckte så mycket om oss efter det.. och jag var livrädd att han skulle kasta något på oss när vi gick förbi. Men som tur var gjorde han inte det!

Tre veckors semester gick fort och vi var på väg hem till sommaren i Sverige istället.



Kommentarer
Sofie

Bra skrivit :) men du, louise va väl inte med på terra mitica eller? :p

2011-04-07 @ 21:29:42


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

emelievictoriia

I min blogg får ni läsa om vad jag gör på min fritid, vardag och lite smått och gott som kläder, jobb, mat och annat. Hoppas ni stannar!

RSS 2.0